TONOS Care showcase bij OostNL: Roosters maken met AI leidt tot minder werkdruk in de zorg

11 maart 2021

De huidige werkdruk in zorginstellingen en wijkzorg is mede te wijten aan inefficiënte werkroosters, stelt Martijn Rademakers, CEO van TONOS Care. De startup uit Nijmegen ontwikkelde een slimme app die planners in de langdurige zorg ondersteunt bij het maken van optimale roosters. Dat gebeurt met behulp van artificial intelligence (ai) en mensvriendelijke algoritmes. Het resultaat: minder ziekteverzuim en meer werkplezier bij zorgprofessionals dankzij prettigere diensten, blije cliënten door kortere wachttijden, en financiële besparingen, op bijvoorbeeld reiskosten. Rademakers: “Wat wij maken heeft nog niemand eerder klaargespeeld. Zeker voor wat de extramurale zorg betreft, zijn wij de eerste ter wereld. De technologie maakt het mogelijk, maar je moet ook competenties hebben om er iets mee te bakken, en risico’s durven nemen.” Mede dankzij de steun van De Groeiversneller en het Business Angels Netwerk van Oost NL kon TONOS Care de applicatie ontwikkelen.

Juiste zorg op het juiste moment
Voor zorgmedewerkers is het vaak hollen of stilstaan, vertelt Rademakers: “Wij zorgen voor gespreide werklast, minder pieken en dalen per medewerker, zonder ‘gebroken’ diensten.” Laat de profs doen waar ze plezier in hebben en laat het tijdrovende en ingewikkelde puzzelwerk aan de computer over. Een goede planning maken is lastig, de complexiteit is al snel erg groot. Onze app verdeelt het werk beter over een team, om zo de cliënt optimaal te bedienen.” De roostermaker die de lokale situatie kent, kan daarna makkelijk aanpassingen doen: “De mens is de baas, niet de AI. Het rooster is eerlijk en transparant en geeft de juiste zorg, op het juiste moment.” Wat de juiste zorg is, bepaalt de cliënt in samenspraak met de zorgprofessional. “De cliënt heeft wensen en voorkeuren, de zorgprofessional kent haar vak en weet wat er kan, en moet. Die interactie vinden wij heel belangrijk en dat is ons vertrekpunt.”

‘Dit is nou digitalisering’
De van huis uit bedrijfskundige weet uit ervaring dat planners niet meteen staan te springen om een weer nieuwe app: “Zeer ervaren roostermakers denken: ‘Dat willen we eerst nog wel eens zien.’ Ze denken ook dat ze het algoritme wel even verslaan. Dan kriebelt het wel bij mij en denk ik, geef ons de kans! Als ze het eenmaal uitgeprobeerd hebben, en zien dat alles razendsnel en ‘realtime’ inzichtelijk is, ook grafisch, horen we vaak: ‘Dat is interessant, als dat allemaal zo kan, dan willen we het wel!’ Een fantastisch compliment was dat de OR van een zorginstelling aan haar Raad van Bestuur heeft geadviseerd met ons door te gaan. Het klinkt misschien allemaal abstract, maar dit is nou digitalisering. Data en algoritmes die de mens ondersteunen.”

Voucher De Groeiversneller ‘cruciaal’
Na de intramurale zorg (binnen een instelling) wilde TONOS een tool voor de complexere extramurale zorg (wijkverpleging, wijkzorg) ontwikkelen. “Met de voucher van De Groeiversneller konden we een volgende en belangrijke stap zetten. De voucher was daarvoor cruciaal. De Groeiversneller, dat kun je heel letterlijk nemen. Het is niet alleen het geld, maar het hele systeem dat erom heen zit.” Daarmee doelt Rademakers op de ondersteuning van Oost NL, die de voucher toekende.” Oost NL stelde scherpe vragen en gaf suggesties, dat gaf ons structuur en prioritering. In Covid-tijd gaan alle luikjes dicht, en wij vallen als startup buiten allerlei regelingen. Dan is het cruciaal om goede mensen aan boord te houden. Nu de app klaar is, wordt het bijna uit onze handen getrokken. Dankzij Oost NL konden we stappen zetten en de snelheid erin houden. Er is nu ook interesse vanuit het buitenland.” Rademakers geeft aan dat ook Academy Het Dorp en ‘launching customers’ Siza en Careyn een belangrijke rol hebben gespeeld bij de ontwikkeling van TONOS Care.

Er is nog wel iets waar de CEO niet helemaal tevreden over is: “We hebben een fantastisch team, maar met alleen mannen. Het is nog niet gelukt vrouwen aan boord te krijgen. Dus: geïnteresseerden meld je!”

Andere berichten